Ook McKinsey raakt langzamerhand overtuigd van de kracht van social media en WOMMA (Word-of-mouth Marketing). In het laatste McKinsey Quarterly besteden ze aandacht aan WOMMA. En stellen dat de traditionele marketeers hun geld beter anders kunnen gaan besteden.

Nog steeds worden er miljoenen besteed om consumenten te overtuigen bepaalde producten en merken te gebruiken. Terwijl recent onderzoek aangeeft dat in 20 tot 50% van de aankoopbeslissingen  de mening van een goede bekende wordt gevolgd. Deze invloed is het grootst wanneer een product voor de eerste keer wordt aangeschaft. En deze invloed zal alleen maar toenemen.

Alleen blijft het meten van het echte WOMMA effect nog steeds lastig. Maar goed het daadwerkelijk meten van het effect dat de miljoenen die nu besteed worden is ook nog steeds lastig. Toch heeft McKinsey een nieuw rapport geschreven over een nieuwe methode om het effect te meten.

Onderstaande formule geeft aan wat effect is van WOMMA op je merk:

Uiteindelijk blijkt dat er 3 factoren zijn die het succes van WOMMA bepalen:

  1. Wat wordt er gezegd;
  2. De identiteit van de persoon waar het bericht vandaan komt;
  3. De omgeving waar het bericht circuleert

Als het bericht een gesloten “trusted” netwerken rond gaat, heeft het minder effect dan in een een open community waar meerdere netwerken met elkaar in verbinding staan.

EasyFreeAds Blog News Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google Yahoo Buzz StumbleUpon