Afgelopen vrijdag had ik een hele goede ervaring bij garage Visser in Nijkerk. Maar buiten het feit dat ik daar nu naar refereer in deze blog, laat ik het nergens online weten.

Peugeot Visser Nijkerk,
Afgelopen vrijdag had ik een afspraak voor een grote onderhoudsbeurt en een APK keuring. Ik zou de auto ‘s ochtends brengen en ‘s avonds weer ophalen. Dit ging prima, omdat ik vrijdag toch een thuiswerk dag had. Donderdag hoorde ik dat ik toch op kantoor in Arnhem verwacht werd voor een ingelaste vergadering. Deze was vroeg in de ochtend en ik had geen tijd meer om eerst de auto weg te brengen. Dus donderdag gebeld om de afspraak te verzetten. Gelukkig dacht de medewerker van garage mee en stelde voor dat ik donderdag de auto zou brengen en dat ik dan een leen auto mee kon nemen. Zo gezegd zo gedaan. Auto ingeleverd op donderdag en leenauto mee. Auto vrijdag goedgekeurd en een beurt gehad. Toen ik mijn auto weer op kwam halen was deze netjes gewassen en uitgezogen. Prima service, die bij mij zorgt voor een hele goede ervaring.

WOMMA
Dit verhaal zal ik net als ik nu online doe in deze post, zeker delen met een aantal mensen in mijn vrienden- en kennissenkring. Maar meer dan 10 mensen zullen dat niet zijn. Niet omdat ik niet meer vrienden of kennissen heb, maar om de eenvoudige reden dat je dit alleen ter sprake brengt in een relevante context. Dus wanneer je het met anderen over auto’s en garages hebt. Word-of-mouth marketing is dus op z’n sterkst op het moment dat er sprake is van relevantie voor de ontvanger.
Nog steeds worden er miljoenen besteed om consumenten te overtuigen bepaalde producten en merken te gebruiken. Terwijl recent onderzoek aangeeft dat in 20 tot 50% van de aankoopbeslissingen  de mening van een goede bekende wordt gevolgd. Deze invloed is het grootst wanneer een product voor de eerste keer wordt aangeschaft. En deze invloed zal alleen maar toenemen. De vraag is of en hoe dat online werkt…

Maar werkt dit nu ook online??
Stel dat er een autoplatform is waar ik mijn positieve ervaring zou kunnen delen, dan zou ik niet direct de neiging hebben om deze ervaring te delen. Zeker niet als ik daar zelf “moeite” voor zou moeten doen. Hooguit zou ik mijn ervaring delen op Facebook.
Ik denk dat ik niet de enige ben die dit online gedrag vertoont. En daarom denk ik dat WOMMA online amper werkt. De reden waarom dit niet werkt heeft alles te maken met de relevante context waar ik het eerder over had. Als ik mijn ervaring op Facebook of Hyves zet dan lezen mijn vrienden dat, maar omdat niemand op dat moment bezig is met een APK-keuring of een onderhoudsbeurt zal dit niet worden opgepakt.
Zelf denk ik dat merken meer moeite zouden moeten doen om ervaringen van consumenten te achterhalen en vast te leggen. Bijvoorbeeld in een aftersales traject, waar via mail wordt gevraagd wat de ervaring was en of er punten voor verbetering zijn. Deze informatie kunnen merken vervolgens weer delen met online bezoekers van hun website. Voor deze bezoekers is deze informatie immers relevant. Probleem is wel dat het veel minder krachtig is dan een tip of ervaring van een vriend of kennis, omdat je als bezoeker van de website de persoon achter de ervaring waarschijnlijk niet kent.

EasyFreeAds Blog News Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google Yahoo Buzz StumbleUpon