Onderzoekers van HP (Hewlet Packard) zijn tot de conclusie gekomen dat Twitter gebruikt kan worden om het succes van bioscoopfilms te voorspellen.

De onderzoekers hebben 3 miljoen tweets onderzocht van 25 films, waaronder Avatar. Daarbij zijn ze er achter gekomen dat de snelheid waarmee berichten online kwamen gebruikt kan worden om het verkoopsucces van de film te voorspellen. Nog voor de film daadwerkelijk is uitgekomen. Een verdere analyse van de daadwerkelijke inhoud van de tweets kan zelfs het succes over langere tijd voorspellen.

De voorspellingen waren heel precies. Het systeem dat ze gebruikten voorspelde dat de zombie film The Crazies in Amerika in het eerste weekeinde 16,8 miljoen dollar zou opleveren. Na het weekeinde bleken de opbrengsten 16,06 miljoen te zijn. Het romantische drama Dear John zou 30,71 miljoen dollar opleveren. Met een werkelijk 30,46 miljoen aan bioscoopkaartjes zaten ze met hun voorspelling heel dichtbij.

Naast het voorspellen van dit succes is het wellicht ook mogelijk om de bijvoorbeeld de uitslag van de komende verkiezingen te voorspellen. Ik kan me zo voorstellen dat er na een verkiezingsdebat ook algoritmen ingezet kunnen worden om de verkiezingsuitslag te bepalen. Benieuwd of jullie nog andere toepassingen zien?

EasyFreeAds Blog News Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google Yahoo Buzz StumbleUpon