In Nederland kennen we het bijna niet, maar Mountain Dew een frisdrank van Pepsi Co laat zien hoe je je gebruiker kan betrekken bij de ontwikkeling van nieuwe producten. Mooi staaltje co-creatie in combinatie met social media.

Met behulp van fans van Mountain Dew op diverse sociale netwerken zijn 3 nieuwe smaken geïntroduceerd.  De smaken zijn nu te verkrijgen in de winkel en de smaak, die online en offline het beste scoort, zal worden opgenomen in het assortiment. De 3 smaken op zich zijn niet het meest opmerkelijke, interessant is de manier waarop deze smaken (Distortion, Typhoon en White) gekozen zijn door de Mountain Dew fans via diverse social media platforms.

Aanpak

Mountain Dew is gestart met een social media campagne waarbij ze gebruikers opriepen om aan te geven waarom zij als fan in het testpanel zouden moeten plaatsnemen. Uit alle inzendingen zijn 50 kandidaten geselecteerd die een test kit kregen thuis gestuurd met daarin 7 verschillende smaken. De testers werd gevraagd om video’s te maken van hun favoriete smaak.

Onderstaande film geeft een impressie van de gevoerde online campagne met de naam DEWmocracy2.

EasyFreeAds Blog News Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google Yahoo Buzz StumbleUpon