In een eerdere post heb ik stil gestaan bij de nieuwe like-button van Facebook. Deze kun je als site nu heel eenvoudig toevoegen aan een blogpost, een pagina of een product/dienst. Een leuke toevoeging aan je website zou je denken en heel onschuldig. Toch brengt de like-button een aantal implicaties met zich mee.

Door het klikken op de like-button deel je je persoonlijke Facebook gegevens met de eigenaar van de site. De eigenaar van de site mag deze data gebruiken. In mijn geval niet zo’n probleem, maar je kunt je voorstellen dat een retailer daar anders mee om zal gaan. Op het moment dat je als bezoeker van een retailsite de like-button aanklikt bij een specifiek product dan mag de retailer jouw informatie gebruiken. Hij kan er dus bijvoorbeeld voor kiezen om je een mail te sturen met diverse aanbiedingen.

Facebook gaat er dus gemakshalve maar even van uit dat wanneer een bezoeker er voor kiest om op de like-button te klikken op een retailsite, hij er mee akkoord gaat dat de retailer ook daadwerkelijk contact mag opnemen. Persoonlijk denk ik dat Facebook hier een enorme vergissing maakt en wel volgende redenen:

  • De like-button maakt geen gebruik van de dubbele opt-in waardoor het neigt naar SPAM. Het zou beter zijn als Facebook na het klikken op de lile-button zou vragen of de retailer contact met je op mag nemen.
  • Facebook deelt persoonlijke gegevens met retailers. Facebook is de laatste tijd al meerdere malen negatief in het nieuws geweest met betrekking tot de beveiliging van persoonlijke gegevens en krijgen zo wel de schijn tegen.
  • Binnen Facebook is de like-button vrij onschuldig en kun je vrienden laten weten of je een status, foto of filmpje leuk vindt. Veel mensen zullen de like-button op andere sites met dezelfde intentie gebruiken. De meesten zullen niet weten dat ze daarmee de eigenaar van een site de vrijheid geven om contact met hen op te nemen.

Zelf denk ik dat Facebook niet goed over de implicaties heeft nagedacht. Laat me even weten of je ook denkt dat Facebook een grote fout heeft gemaakt met het verspreiden van de like-button over het web.

EasyFreeAds Blog News Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google Yahoo Buzz StumbleUpon