Het lukt ons steeds beter om de “influencers” of fans van ons merk/product in kaart te brengen en daadwerkelijk engagement te realiseren. Toch is het nog steeds lastig om deze relaties met onze klanten te onderhouden. Dit komt vooral omdat we nog steeds leven in een wereld die gedomineerd wordt door campagnes. Veel marketeers rennen nog steeds van campagne naar campagne waarbij de invulling van de media flights nog steeds het belangrijkste zijn. Deze aanpak resulteert steeds in een korte opleving van de awereness en niet voor een continue aanwezigheid.

Ook de inzet van sociale media en daarmee het realiseren van engagement is vaak gekoppeld aan deze campagne periodes. Dit heeft tot gevolg dat we onze fans alleen activeren op het moment dat wij dat willen. Het zou echter veel krachtiger zijn als we er voor kunnen zorgen dat continue van waarde zijn voor onze fans. Zodat ze continue kunnen zorgen voor positieve word-of-mouth. Hier is ook een social media term voor: Influencer relationship management.

Onlangs kwam ik op een blog de volgende 4 tips tegen voor goed influencer relationship management:

  1. Zorg er voor dat je constant in contact blijft met je influencers. Reageer continue op waardevolle content en ervaringen die deze groep op internet achterlaat. Dus niet alleen op het moment dat je campagnes voert.
  2. Ga verder dan alleen brand engegament, maar reageer ook op content en ervaringen van je influencers die niet direct betrekking hebben op je merk. Deze ervaringen zijn wel waardevol voor deze groep mensen.
  3. Reageer ook op dingen die belangrijk zijn in het leven van je influencers. Bijvoorbeeld op het moment dat ze jarig zijn of probeer ze bij te staan met bijvoorbeeld een retweet.
  4. Stuur 2 keer per jaar een e-mail naar je influencers en vraag om feedback op je producten en dienstverlening
EasyFreeAds Blog News Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google Yahoo Buzz StumbleUpon