In mijn eerdere post heb ik al laten zien wat Carglass is over komen deze week. Dat is ook meteen het probleem van Carglass, ze waren absoluut niet voorbereid op een dergelijke actie. Maar wat hadden ze dan kunnen doen?

Geschrokken...
Dat blijkt ook uit de reactie van Carglass op hun website. Carglass geeft aan dat ze niet blij zijn met het voorval. Het bedrijf zei niet op Twitter actief te zijn en zeker niet met juridische stappen tegen klanten te dreigen. Het is geschrokken van de toonzetting van alle reacties. Inmiddels heeft het bedrijf toch een account geopend. Zo staat op de site dat je Carglass kunt volgen op het officiële Carglass® account: Carglass_NL.

En dan?
Het voorkomen van dergelijke acties is natuurlijk erg lastig, maar je kunt je als bedrijf natuurlijk wel voorbereiden op dit soort online reacties. Op het moment dat je een online en social media strategie hebt, weet je ook precies hoe je op dit soort gevallen moet reageren. Voor veel bedrijven waarschijnlijk makkelijker gezegd dan gedaan, maar hier volgen een aantal stappen die je als Autotaalglas :-) of ander merk kunt nemen om goed voorbereid de discussie met klanten online aan te gaan.

  • Begin met het schrijven van een goede social media strategie. In het boek the Groundswell wordt de POST methode behandeld om te komen tot een goede strategie. People: bepaal welke mensen je wilt bereiken. Objectives: welke doelen streef je na. Strategy: welke strategie wil je volgen. Technology: bepaal welke middelen je in wilt zetten om je doelen te bereiken.
  • Maak vervolgens niet de fout om direct te gaan communiceren met je doelgroep, maar neem de tijd om eerst goed te “luisteren”! Wat wordt er online zoal over je merk gezegd en geschreven. Hier zijn diverse tools voor.
  • Als je een beetje gevoel hebt gekregen met het luisteren, maak dan de stap naar werkelijke interactie. In z’n meest ultieme vorm moet dit resulteren in engagement met je doelgroep.
  • En meten!! Haal je je doelstellingen die je hebt vastgesteld?

Dus Autotaalglas en andere merken: Succes!

EasyFreeAds Blog News Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google Yahoo Buzz StumbleUpon