Als bedrijf is het schrijven van een goede blog voor B2C doeleinden vaak al lastig genoeg. Voor wie schrijf je en welke doelen wil je bereiken. Daar komt bij dat consumenten kritisch zijn en dat het gevaar van negatieve WOM (Word of Mouth) constant op de loer ligt. Er zijn tal van slechte voorbeelden, waarbij ik die van Wal-Mart nog steeds een mooi voorbeeld vind. Voor het schrijven van een B2B blog kwam ik van de week een aantal tips tegen.

Wal-Mart

In de herfst van 2006 was er het spontane blog van een Amerikaans stel dat met een camper langs Wal-Marts in de VS reisde. Hun belevenissen deelden ze online met een grote groep volgers. Al vrij snel bleek dat de Wal-Mart camper blog toch niet zo spontaan was. Ze was opgezet door “Working Families for Wal-Mart”, een initiatief van Edelman in opdracht van Wal-Mart. Uiteraard heeft dit tot veel negatieve publiciteit gezorgd. Edelman bekende later nog meer fake blogs opgezet te hebben. Iets wat je vandaag de dag toch niet veel meer tegenkomt.

Business-to-Business bloggen

Van de Wal-Mart case en vele anderen hebben we inmiddels veel geleerd. Toch blijft het schrijven van een goede blog lastig. Zeker ook voor de B2B markt. Onlangs kwam ik een aantal goede tips tegen voor het schrijven van een B2B blog. Benieuwd of jullie onderstaande tips onderschrijven en wellicht kunnen aanvullen:

  1. Geef je medewerkers de vrijheid om te bloggen – Moedig je medewerkers van verschillende business units aan om blogposts te schrijven over hun inzichten en hun idee├źn met betrekking tot de branche waarin ze werkzaam zijn. Deze inzichten kunnen interessant zijn voor zowel klanten als prospects.
  2. Zorg voor duidelijke richtlijnen – De richtlijnen beschrijven wat wel en wat niet acceptabel blog gedrag is. Deze richtlijnen deel je niet alleen met je medewerkers, maar ook met je klanten. Op deze manier weten ook je klanten wat ze kunnen verwachten wanneer ze reageren op een blogpost van een van je medewerkers.
  3. Maak comments mogelijk - Geef de lezers de mogelijkheid om te reageren op de blogposts. Op deze manier maak je je blog interactief. Ook ontvang je op deze manier directe feedback van je klanten. Deze kan positief en negatief uitvallen. Zorg er in alle gevallen voor dat je zowel de positieve als de negatieve reacties laat zien.
  4. Nodig gast schrijvers uit - Iedere branche kent zo zijn specialisten. Dit kunnen analisten, columnisten, techneuten of directeuren van andere bedrijven/instelling of branche organisaties zijn. Door deze specialisten te laten schrijven op je blog worden onderwerpen vaak vanuit een ander perspectief bekeken. Dat kan weer een positieve invloed hebben op de lezers van het bedrijfsblog.
  5. Maak een kalender - Een blog is iets organisch dat onstaat door de interactie tussen de schrijvers en de mensen die reageren. Toch is het aan te raden om een soort zodat je er ook voor zorgt dat het blog levendig blijft en wordt voorzien van nieuwe posts.
  6. Autenticiteit - Zorg er voor dat je blog interessant is en dat de persoonlijkheid van je bedrijf naar voren komt. Maar bovenal wees transparant en authentiek.
EasyFreeAds Blog News Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google Yahoo Buzz StumbleUpon