Tijdens de uitreiking van de de eerste DDMA Privacy Waarborgen heeft Maria van der Hoeven maatregelen aangekondigd om de consument online beter te beschermen. Volgens Verhoeven is privacy en veiligheid van persoonsgegevens op internet is van groot belang en moet scherp worden bewaakt. “Hiervoor hebben we een aantal maatregelen in petto, zodat de consument zich beter beschermd weet.”, zei Verhoeven.

Om deze privacy te bewaken is de minister druk bezig om een aantal Europeese afspraken om te zetten in wetgeving. Zo worden onder andere de volgende wettelijke maatregelen genomen die in 2011 in moeten gaan:

  • aanscherpen zorgplicht door internetproviders;
  • meldplicht telecomsector op moment dat klantgegevens op straat liggen;
  • nieuwe regels voor gebruik cookies.

Deze laatste maatregel heeft verstrekkende gevolgen voor de online marketing branche. Alle internet bedrijven moeten straks toestemming vragen aan de bezoekers om cookies te plaatsen. Uitzondering wordt gemaakt voor de gevallen waarbij het plaatsen van een cookie absoluut noodzakelijk is. Zoals bijvoorbeeld bij het afrekenen van goederen waarbij de bezoeker van de productpagina naar de “kassa” gaat.

Ik voorzie grote gevolgen voor onder andere de affiliate branche. Om uiteindelijk aan te tonen dat er een lead of sale heeft plaats gevonden op een affiliate site of via een affiliate banner worden cookies gebruikt. Zoals het er nu uitziet wordt er voor deze branche geen uitzondering gemaakt.

Wat ik mij nog afvraag wat de gevolgen zijn voor het analyseren van de effectiviteit van online campagnes met diverse online analyse tools. Ook voor het doormeten van campagnes wordt vaak gebruik gemaakt van cookies. Bij het zien van een uiting wordt een cookie geplaatst en uiteindelijk wordt gekeken of de uiting daadwerkelijk tot verkoop heeft geleid.

EasyFreeAds Blog News Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google Yahoo Buzz StumbleUpon