Is liquid internet de toekomst van internet? Dat is de vraag die afgelopen week hardop gesteld is tijdens Picnic 2010. Tijdens een ronde tafel sessie met veel bekenden uit de internet wereld werd er druk gediscussieerd over dit onderwerp.

The Next wave
Volgens The Next Wave, ook wel Liquid Internet genoemd, ontwikkelen internetsites zich tot dynamische omgevingen die zich op een intelligente wijze aanpassen aan elke individuele bezoeker. De inhoud van een site wordt dus niet langer meer bepaald door de zender of eigenaar van een site, maar wordt gebaseerd op de kenmerken en behoeften van iedere bezoeker.

Een gegenereerd profiel van elke individuele bezoeker bepaalt dus welke informatie in welke vorm gepresenteerd zal worden. Zo kunnen twee bezoekers die op hetzelfde moment een website bezoeken toch hele andere dingen te zien krijgen. Zo krijgt de één bijvoorbeeld tekstuele uitleg over product A, terwijl de ander op hetzelfde moment een video te zien krijgt over product B.

Is dit nou echt nieuw?
De vraag is of deze beweging nou echt nieuw is. De afgelopen jaren hebben we een aantal releases van sites gezien die het liquid internet principe hanteren. Denk bijvoorbeeld aan Ziggo, iGoogle en Netvibes. Toch blijkt dat er weinig gebruik gemaakt wordt van deze mogelijkheden. Het idee is dat dit te maken heeft met het niet bekend zijn van de mogelijkheden en het feit dat het simpel weg te veel moeite kost. En deze moeite wordt niet voldoende beloond.

Hoe dan wel?
Liquid Internet kan volgens mij wel werken op het moment dat een bezoeker zelf niet te veel energie hoeft te steken in het veranderen van de omgeving. Zorg er voor dat de bezoeker verrast wordt bij zijn bezoek door op basis van eerder bezoek andere content te tonen. Maak de bezoeker ook duidelijk dat door bijvoorbeeld het aangeven van zijn persoonlijke voorkeuren hij de gewenste content gepresenteerd krijgt. Veelal is dit ook te koppelen aan een persoonlijk account.

Discussie
De discussie zal de komende tijd nog wel verder gevoerd worden. Onderstaand een fragment van de discussie zoals hij bij Picnic 2010 gevoerd is.

The Next Wave – Liquid Internet – Stelling 1 – The internet will be customer centric from Ronny Simon on Vimeo.

EasyFreeAds Blog News Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google Yahoo Buzz StumbleUpon